Диригент е маестро Ивайло Кринчев, носител на престижната награда „Емил Чакъров“ за 2020 г., режисурата е на доц. д‐р Александър Текелиев, художник на мащабната постановка е Иван Савов, който наскоро напусна земния си път, но неговото творчество продължава сценичния си живот, диригент на хоровия състав, който е пълноценен участник в емоционално наситеното сценично действие, е Невена Михайлова, пластиката е на Гриша Роглев, който също вече не е между нас. Важна роля в изграждането на драматургично-музикалното внушение има и оркестърът на Държавна опера – Бургас, с концертмайстор Ваня Златева.
Силен солистичен състав ще се представи в драматичните образи, наситени с емоционалност и философски препратки. На сцената на Бургаската опера в четвъртък ще бъде бе разгърната вечната тема за изкушението, манипулативните схеми за постигане на емоционални дивиденти, греха, падението, изкуплението, наказанието. Всеки от солистите ще бъде емоционално-естетично-интелектуално мотивиран от забележителните режисьорски похвати да извади на повърхността на артистичната си същност най-доброто, градивното и въздействащото. Хорът на Държавна опера – Бургас участва в мащабните масови сцени, пресъздаващи атмосферата на своето време – с характерните детайли в облеклото, поведението и динамиката на отношенията. Постановката на „Дон Жуан“ не е представяна повече от три години на бургаска сцена и се очаква, както винаги, да предизвика оправдан зрителски интерес.
В ролята на неустоимия чаровник, класически прелъстител с подмолни действия, обслужващи неговите неконтролируеми страсти, вписал в своя „таен списък“ хиляди завоевания – от невинни девици, до достолепни дами, търсещи мимолетно внимание, ще влезе баритонът Добромир Момеков /гост/. Бургаската публика го познава добре от блестящото му изпълнение на Фигаро в „Севилският бръснар“ от Росини. В образа на слугата на пословичния прелъстител Дон Жуан – Лепорелло, ще се превъплъти солистът на Бургаската опера и артистичен секретар – Делян Славов, бас. Освен професионализъм във вокално отношение, той показва и вещина в представяне на най-характерното от психологическите нюанси на ролята.
В ролята на Донна Анна, която тъгува за преждевременната загуба на своя обичен баща, убит от Дон Жуан, влиза солистката на Бургаската опера – сопрано Мария Цветкова-Маджарова – с виртуозна техника и красиви нюанси на гласа в най-високия регистър. Донна Елвира – бивша любима на Дон Жуан, ще бъде Вивиен Георгиев, сопран, студентка в Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ – София. Талантливата 22-годишната певица е родена в Германия, от 2009 г. до 2019 г. е хористка в детски и юношеския хор на Deutsche Oper Berlin, участва в майсторските класове на Райна Кабаиванска, в два майсторски класа на Красимира Стоянова и Барбара Фритоли в Милано. Носител е на награди от престижни конкурси. През април 2023 г. дебютира в операта “Кармен” на Жорж Бизе в ролята на Мерседес в постановка на Държавна опера – Пловдив. От март 2023 г. специализира в Държавния музикален университет във Виена “MDW”, където учи с Камерзенгерин Красимира Стоянова, носител на най-престижната титла, която се присъжда в Австрия на оперни певци.
В ролята на Дон Отавио ще се представи младият тенор с комплексни качества Пламен Михайлов, също възпитаник на НМА „Проф. Панчо Владигеров“. Образа на красивото и чистосърдечно момиче от народа Церлина – с финес и вокално майсторство, ще изгради нежното сопрано Ана Миланова, също студентка в Националната музикална академия. И тримата дебютанти репетират с много желание и отдаденост в процеса на изграждане на мащабния спектакъл, вслушвайки се в професионалните съвети и напътствия на режисьора и техен преподавател в Музикалната акадамия – доц. Текелиев. В процеса на творческото раждане на предстоящото представление участват и маестро Кринчев, диригент на „Дон Жуан“, също преподавател в Академията, помощник-режисьорът Петър Тихолов, корепетиторът Мира Искърова, служителите от техническите служби, както и солистите на Бургаската опера, които колегиално предават тънкости от своя богат сценичен опит на дебютантите.
В знаковия образ на Командора влиза басът Диман Панчев, постигащ силно сценично присъствие и внушение, зрял актьорски подход при изграждането на образа – представен като инструмент на Съдбата, която разпорежда сурово, но справедливо. В ролята на Мазетто, годеник на Церлина, към която Дон Жуан не крие своите користни подбуди, бургаската публика ще види младия талантлив баритон Бранимир Недков, който придава на образа богата емоционалност и яркост.
Операта в две действия „Дон Жуан“ е един от върховете в творчеството на гениалния Моцарт и съчетава елементите и внушенията на драматичната и комична опера. „Дон Жуан“ се отличава с динамично сценично действие, изящни музикални теми, арии, дуети и ансамбли, изградените образи са ярки и запомнящи се. Постановката на „Дон Жуан“ е изпипана във всеки детайл — помислено е както за цялостното внушение, така и за елементите на психологизъм и актьорско въздействие, сценография, костюми, солистични изпълнения, дуети, ансамбли, сценичното присъствие на артистите, всичко, в единна цялост, наистина е на високо професионално ниво, с добавена естетична стойност. Тази постановка има дългогодишен сценичен живот, разгръща се и се развива с годините, в нея са участвали плеяда изявени солисти, всеки един от които е внасял своя личен почерк и натюрел в образите.
„Като цяло, съм спазил класическите параметри на оперното произведение, като съм включил някои нови моменти – например Смъртта, нови действащи лица, както и някои други нововъведения от постановъчен характер, които внасят по-различен почерк и досега не са пробвани в други музикални театри по света. Имах усещането, че въздействието на допълнителния образ на Смъртта като контрапункт има наистина огромно въздействие върху публиката. Друго, на което държах в работата си, беше максимално да избегнем статиката, използвана като режисьорски прийом в много други постановки. Като цяло, спектакълът е подчинен на идеята за динамиката на времето, в съответствие със забързаното темпо, в което живеем в съвременния свят. Според реакциите на публиката на спектаклите на „Дон Жуан“, съдя за това, че темпото се предава на зрителите и прави взаимодействие между тях и музикантите силно въздействащо и наситено с емоционалност.“, казва за постановката на „Дон Жуан“, която вече почти 20 години е на сцена – и в Бургас, както и на успешни турнета в чужбина, режисьорът доц. Александър Текелиев.
Ето и коментар относно предстоящия спектакъл на „Дон Жуан“ на бургаска сцена и от маестро Ивайло Кринчев, който ще дирижира мащабния спектакъл на 4 май в залата на Бургаската опера: ,,Дон Жуан ме свързва по специален начин с Бургаска опера, защото първата постановка на това заглавие за мен и за театъра беше именно тук в далечната 1996 г. Радва ме фактът, че през годините постановката получи свой втори живот с обновения режисьорски прочит на Александър Текелиев и продължи да присъства в репертоара на театъра.“.
Билети за спектакъла: на касата на Операта, каса „Часовника“ /работи и в събота/, в мрежите на Grabo – https://grabo.bg/burgas/operta-don-juan-08rwkz и Eventim – https://www.eventim.bg/bg/bileti/drzhavna-opera-burgas-zala-opera-burgas-1342431/performance.html.